Категорія: НовиниОпубліковано: 12.06.2024

Post title getting code

Один з напрямів гуманітарної допомоги, яку надає людям благодійна організація ADRA Ukraine — евакуація і соціальні перевезення. Як це відбувається, розповідає Анастасія Єгорова, координатор напряму.

— Анастасіє, розкажіть, будь ласка, що робить ADRA Ukraine для людей, яким під час війни потрібна транспортна допомога?

— На посаді координатора напряму я працюю з квітня 2022 року. Зараз благодійна організація проводить евакуацію з Херсонської, Донецької, Харківської, Запорізької, Миколаївської, Дніпропетровської, Сумської областей. Раніше ми евакуювали також і з Луганської області, але оскільки зараз майже вся вона не підконтрольна Україні, то в цій області ми не працюємо. Також у нас зараз проводиться евакуація з міста Одеси, ми довозимо людей до кордону і далі вони вже евакуюються за кордон транспортом інших організацій. Мобільних людей ми евакуюємо 19-місними автобусами, а маломобільних людей (зазвичай це особи з інвалідністю) — спеціалізованим транспортом, машинами швидкої допомоги. Якщо це автобуси, то попередньо ми збираємо заявки через гарячу лінію, або заявки передає місцева влада і призначаємо, де буде місце збору людей. Якщо це машини швидкої допомоги, то ми забираємо людей з адреси і привозимо на іншу адресу. Також у нас в цьому проєкті є компонент «Повернення бенефіціарів додому». Це для тих людей, які після 2022 року були евакуйовані (незалежно від того, нашим транспортом або ні), але зараз мають намір повернутися до свого житла. Втім, хоча в нас і є така послуга, в Донецьку та Херсонську область ми людей не повертаємо, адже там доволі небезпечно. Ми можемо повертати їх додому, але тільки в ті райони, де немає активних бойових дій. Тобто, в 2023 році хтось повертався з-за кордону, також поки в Харкові не почалися знову активні бойові дії, люди поверталися вже в 2023 році до Харкова. Ми здійснювали такі рейси, це були і мобільні люди, але здебільшого це були маломобільні. Ми перша організація в Україні, яка займається таким видом діяльності — поверненням людей з евакуації додому.

Зараз у нас діють два проєкти за напрямом евакуації та соціальних перевезень: LEAP за підтримки Уряду Канади і канадського представництва ADRA, і PEACE за підтримки Aktion Deutschland Hilft та німецького представництва ADRA. Сьогодні евакуація в нас відбувається тільки в межах проєкту LEAP. А от соціальні рейси діють в обох проєктах, це рейси в тих областях і громадах, де внаслідок воєнних дій немає транспорту і люди не мають доступу до базових послуг, до структур, таких як лікарні, аптеки, продуктові магазини, установи, де оформлюють документи тощо. У таких громадах ми за запитом від військово-цивільних адміністрацій або від сільських рад запускали соціальний транспорт, щоб люди мали змогу дістатися до населених пунктів, де можуть отримати базові послуги. Тому що інших перевізників там немає — хтось виїхав, комусь це стало нерентабельно, і тому влада звернулася до нас, щоб ми там запустили цей безкоштовний соціальний транспорт.

У межах проєкту LEAP ми охоплюємо соціальними перевезеннями Лиманську, Святогірську і Черкаську громади в Донецькій області, а в межах проєкту PEACE охоплюємо Нововоронцовську громаду в Херсонській області, Апостолівську та Зеленодольську в Дніпропетровській і Степненську та Михайло-Лукашівську в Запорізькій області.

— А які ще проєкти діяли в ADRA Ukraine в цьому напрямі з початку вторгнення?

— У 2022 році в ADRA Ukraine був ще один проєкт за підтримки ADRA Czech Republic. Були придбані автобуси і проводилася евакуація по всій лінії фронту. Також з травня продовжувався проєкт, який був розпочатий до широкомасштабного вторгнення, він був за фінансування UHF – Гуманітарного фонду для України у складі UNOCHA (Управління ООН з координації гуманітарних питань). Там були соціальні рейси, до 2022 року вони були в Луганській і Донецькій області. Після вторгнення цей проєкт був розширений. У тих громадах, де до 2022 року були соціальні рейси, вони, звісно, припинилися, тому що це були громади, які вже через місяць після широкомасштабного вторгнення або навіть через 2-3 дні вже були окуповані, тому цей проєкт перейшов більше на евакуацію. І в ADRA Ukraine у проєкті за підтримки ADRA Czech Republic уже був транспорт. А в проєкті за підтримки UHF тоді укладали договори з перевізниками, і вони здійснювали перевезення, тобто це був транспортний лізинг. І в нас була тоді евакуація з Бахмута, Торецька, Курахового, Костянтинівки, зі всієї Донецької області та з Запоріжжя. Також відбувалася евакуація із Сєвєродонецька, Лимана, Запоріжжя, Чернігова, а ще з Мелитополя, який був на непідконтрольній території.

Крім цього у нас з травня 2022 року розпочалися соціальні рейси в Донецькій області (Курахівська громада), а також в Харківській і Запорізькій областях. Потім у межах проєкту UHF ми змогли закупити вже власний транспорт, і тоді в нас соціальні рейси ще розпочалися в Дніпропетровській області. Проєкт UHF діяв до кінця вересня 2022 року. З жовтня 2022 року почав діяти уже проєкт GFFO за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини та німецького представництва ADRA, і я також вже почала працювати і в GFFO, і в LEAP. У межах проєкту GFFO у нас була і евакуація, і соціальні рейси, у проєкті LEAP була спочатку евакуація, потім додалися соціальні рейси — їх розпочали в грудні 2022 року. Проєкт GFFO діяв до кінця 2023 року, потім йому на зміну прийшов проєкт PEACE за підтримки Aktion Deutschland Hilft та німецького представництва ADRA. І зараз разом з ним діє проєкт LEAP, він триватиме до кінця червня 2024 року.

У 2022 році, вже після того, як Луганська область стала непідконтрольною уряду України, більшу частину евакуації ADRA Ukraine здійснювала із міста Запоріжжя, тому що там був, так би мовити, гуманітарний коридор. Люди з непідконтрольної уряду України території перетинали блокпости і приїжджали до Запоріжжя, на підконтрольну територію. Людей було дуже багато, тому на тому напрямку тоді був практично весь транспорт ADRA Ukraine. Бо тоді люди через Запоріжжя, звісно, їхали на підконтрольну українському уряду територію. Ба більше, тоді, влітку 2022 року ADRA Ukraine навіть заїжджала на непідконтрольну уряду України територію і вивозила звідти людей. Була домовленість з Міністерством реінтеграції, завдяки чому й вдавалося це робити.

А потім, коли можливість заїжджати на непідконтрольну територію зникла, ми продовжували евакуйовувати людей, що приїжджали у цей логістичний центр у місто Запоріжжя. Волонтери формували групи людей, кому куди потрібно їхати, на які напрямки, і тоді вже їх розвозили у безпечні місця. Повторюсь, тоді людей було дуже багато і водії в нас працювали практично без вихідних.

Загалом, якщо навести статистику, то з березня 2022 року по 31 травня 2024 року ADRA Ukraine евакуювала 29 741 особу у межах проєктів UHF, LEAP, GFFO, а також за підтримки ADRA Czech Republic. Завдяки соціальним рейсам у межах проєктів UHF, GFFO, LEAP, PEACE з травня 2022 року по 31 травня 2024 року благодійна організація перевезла 73 870 особи. Лише за травень 2024 року ADRA Ukraine евакуювала 319 осіб і перевезла соціальним транспортом 2 516 осіб.

— Що можна сказати про команду водіїв?

— Серед водіїв, що працюють у проєктах ADRA Ukraine, більшість людей — це внутрішньо переміщені особи. Тобто, вони розуміють контекст того, що відбувається, не тільки з новин чи від когось, а вони самі через це пройшли. Хтось із них уперше в 2022 втратив житло через бойові дії, хтось вже двічі втратив — спочатку в 2014 році, а потім ще в 2022-му. Тому всі наші водії на собі пережили те саме, що переживали ці люди, які виїжджали з непідконтрольної уряду України території, і тому вони були особливо вмотивовані допомагати переселенцям евакуюватися. У нас водії іноді навіть виступають як психологи, вони заспокоюють пасажирів, знаходять якісь добрі слова, щоб поїздка була максимально комфортною для всіх. На сьогодні у нас 10 водіїв. У 2022 році їх було більше. Але зараз це шість водіїв в проєкті LEAP і чотири водія в проєкті PEACE.

— Дякую. Хто з громадян може потрапити на евакуацію, хто не може, чи є якісь критерії?

— У нас немає якогось спеціального критерію відбору, що, скажімо, цих людей ми беремо, цих — ні. У нас є розподіл територій, звідки ми евакуюємо. Наприклад, якщо мені зателефонують зараз з Чернівців (подібні дзвінки були), або з Кропивницького, то ми звідти не евакуюємо. А якщо телефонують люди з Донецької області, у нас є два варіанти, як організовується евакуація. Або місцева влада надає нам список людей, яких вона зареєструвала на евакуацію за своїми номерами гарячої лінії. І влада повідомляє нас, що є така-то кількість людей, їх потрібно евакуювати, наприклад, з Курахового до Кропивницького. І ми призначаємо дату, час, коли ми приїжджаємо, і забираємо цих людей. Другий варіант — це, якщо нам люди телефонують на гарячу лінію, і ми самі збираємо заявки. Тобто, якщо ми бачимо, що за цим напрямком зібралися люди, то потім всім телефонуємо, призначаємо дату і вивозимо їх. Це якщо казати про мобільних людей. Ми нікому не відмовляємо. Єдине, що ми не можемо брати багато речей, тому що в нас автобуси без багажного відділення, тобто, лише дві-три валізи на людину. Якщо це маломобільні люди, які потребують перевезення машиною швидкої допомоги, то, звісно, ми питаємо, який стан у людини. Щодо маломобільних людей, то обов’язково потрібен супровід з числа родичів чи знайомих. Ми не просимо заздалегідь надіслати нам документи, в яких зазначається, що людина маломобільна, бо бувають випадки, що в людини може не бути документів, які посвідчують, що вона особа з інвалідністю, або документи втрачені внаслідок бойових дій.

— Зараз в Україні, в принципі, ніде немає повної безпеки, але людей евакуюють в міста або населені пункти, де все ж таки більш безпечно, так?

— Так, причому ми не евакуюємо по області. Хіба що як виняток. Якщо взяти евакуацію з Вовчанська Харківської області, де зараз посилились бойові дії, ми евакуювали людей до Харкова тільки тому, що у Харкові вони проходять процедури оформлення усіх видів допомоги, до того ж, там є розміщення. І якщо порівняти Вовчанськ і Харків, то Харків безпечніша територія, але, знов таки, ці люди там залишаються переважно тимчасово. Якщо в них є потреба, вони можуть виїхати далі, і ми можемо надати їм цю допомогу. Тому у випадку з евакуацією з Вовчанська ми перевезли людей по області, але взагалі евакуюємо в інші області. Ми вивчаємо ситуацію в тому регіоні, куди люди хочуть їхати, і потім приймаємо рішення. В основному вивозимо до таких міст як Львів, Кропивницький, Умань, Полтава, Київ… На такі напрямки, де, як було сказано, на цей момент безпечніше, ніж в тому місці, звідки вивозимо.

— А щодо соціальних перевезень, які саме люди зараз потребують такої допомоги?

— Більшість людей — це люди похилого віку. В основному соціальні рейси відбуваються в тих населених пунктах, які розташовані близько до лінії розмежування. Де немає перевізників, де відсутній доступ до базових послуг, де, звичайно, позалишались, в основному, літні люди. Вони не спроможні замовити собі таксі або інший транспорт. У Донецькій області Лиманська громада по сьогоднішній день зазнає обстрілів, тому, в основному соціальними рейсами користуються ті люди, які не мають змоги сплатити за таксі, які належать до найбільш вразливої категорії населення. За проєктом LEAP соціальні рейси відбуваються в Краматорському районі Донецької області, а саме в Святогірській, Лиманській і Черкаській громадах. За проєктом PEACE соціальні рейси діють в Херсонській області (Нововоронцовська громада), Дніпропетровській області (Зеленодольська та Апостолівська громади) і в Запорізькій області (Степненська і Михайло-Лукашівська громади).

— З якими потребами або викликами стикається благодійна організація, здійснюючи евакуацію та соціальні перевезення?

— У мене майже кожного тижня відбуваються наради з адміністраціями областей, де ми працюємо, або з волонтерами інших організацій. Одна з важливих потреб, яка існує ще з 2014 року, це потреба в прихистках для малорухливих людей. На державному рівні це питання по сьогоднішній день не вирішено. Це в основному стосується людей поважного віку, маломобільних, осіб з інвалідністю, які не можуть самостійно себе обслуговувати. Можна звернутися до державного хоспісу, але якщо у цих людей є родичі, держава не візьме їх на своє забезпечення. При цьому часто ігнорується той факт, що родичі маломобільної людини або знаходяться на окупованій території, або виїхали за кордон і не беруть жодної участі в житті цієї людини. Формально родичі в цих людей є, і тому держава ніяк не буде опікуватися цими людьми. У такому випадку опікуватися можуть лише приватні хоспіси. Через ці проблеми багато людей маломобільних або з інвалідністю не хочуть виїжджати, тому що вони розуміють, що нікому не потрібні. Адже навіть якщо ми їх привеземо у транзитний прихисток на тиждень-два, куди їм йти потім? Особливо якщо вони потребують спеціальних умов. І це велика проблема не тільки для нашої благодійної організації, а для всієї країни — те, що немає де розміщувати людей маломобільних і осіб з інвалідністю.

Якщо брати навіть мобільних людей, то багато хто після евакуації повертається додому через те, що прихистки їх розміщують не на постійній основі. Це може бути на місяць, два, три, а потім люди повинні самостійно вже шукати житло і кудись переїжджати. А це найчастіше фінансово важко, особливо, якщо багатодітна родина. Наприклад, у Львівському транзитному центрі, організованому фондом ім. Возницького, якому ADRA Ukaine також надає фінансову допомогу, там є HR-фахівець, який допомагає розміщеним людям з роботою і з пошуком житла. Але не в кожному транзитному центрі такі фахівці є і, крім того, більшість людей, які тимчасово перебувають в цих центрах, це люди поважного віку, які не мають змоги працювати, а пенсія в них замала для того, щоб винаймати собі житло. Тому хотілося б, щоб були створені прихистки для довготривалого проживання переселенців вразливих категорій за фінансуванням держави або гуманітарних організацій.

Інші новини:

Інші новини: